Crist dels Necessitats d"Aldaia. EPDAEnguany es commemora el 150º aniversari que es canta el motet conegut per la “Carxofa” des de 1860. Obra composta pel mestre Cortina, quan tenia 14 anys i cantada per primera vegada a Silla en 1854. Des d’on es va difondre a quasi tots els pobles de la comarca de l’Horta i fins i tot en parròquies de la ciutat de València, com la del Salvador o la del Carmen, segons explica l’historiador d’Aldaia Manel Rochina. En el 2001 el músic d’Aldaia, Paco Folgado Mateu, va realitzar una adaptació de la lletra en valencià, amb lletra dedicada en exclusiva al Patró principal d’Aldaia: el Crist dels Necessitats.
Aquesta és la història de ‘La Carxofa’: des de mitjan segle XIX es canta en Aldaia ‘La Carxofa’. A l’acabament de la processó del Crist dels Necessitats i abans d’entrar la imatge en el temple parroquial, s’obri l’aparat escènic que en forma d’enorme carxofa hi ha plantat al cap del carrer de l’Església i un angelet amb blanca vestidura que apareix dins d’ell canta al patró principal d’Aldaia el conegut motet ‘Gloria a Dios en las alturas’ entre l’entusisame i el fervor dels aldaiers que aplaudixen emocionats esta tradició tan arrelada.
Compositor de Godella
El motet dit, anomenat ‘la Carxofa’ és cant més tardà que l’aparat del qual prengué el nom. Va ser compost l’any 1854 pel mestre Rigoberto Cortina Gallego, natural de Godella, quan apenes tenia catorze anys, i fon estrenat en la processó del Cristo de Silla el 6 d’agost d’aquell any, tenint tan gran èxit que d’allí a poc s’escampà per molts pobles de l’Horta de València, como Aldaia, Alaquàs, Torrent, manises, Alboraia i altres, en les processons més senyalades.
A finals dels segle XIX Jotxim Martí Gadea, el rector de Mislata, notable folclorista, assegurava que ‘La Carxofa’ de major anomenada era la dels pobles de Silla i Aldaia. D’allí fon importada la nostra, ja que la festa dels Crist de Silla sempre va ser model per a la festa d’Aldaia, que començà a celebrar-se amb gran lluïtament des de l’any 1855 quan s’acabà la nova capella del Crist dels Necessitats.
Sense dubte es cantà ‘La Carxofa’ en Aldaia ja l’any 1866, segons constància docuimenta, i és per tant una tradició aldaiera més que centenaria.
Comparte la noticia
Categorías de la noticia